Aktualności, Ważny news
Nowy samochód w JRG Nr 3 w Lublinie
Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza Nr 3 w Lublinie wzbogaciła się o nowy ciężki samochód ratownictwa technicznego z żurawiem 40 tonowym. Pojazd został zabudowany na podwoziu samochodu czteroosiowego z napędem na dwie ostatnie osie. Dwie przednie osie są skrętne. Napędzany jest silnikiem o mocy 450 KM poprzez 12 biegową skrzynie sterowaną elektronicznie. Kabina umożliwia przejazd trzech ratowników. Całość zabudowy sprzętowej została wykonana ze stali nierdzewnej i blachy aluminiowej. Wewnątrz skrytek na sprzęt zamontowane są szuflady wysuwne oraz półki ze skrzynkami na elementy wyposażenia. Pojazd mierzy 10,5 m długości, 4 m wysokości i 2,65 m szerokości. Jego masa całkowita to 46 ton.
Na pojeździe zamontowany jest żuraw przenośny o maksymalnym udźwigu 40 ton oraz wyciągarka kabestanowa o stałej sile uciągu 110 kN, umiejscowiona na tylnym zwisie samochodu. Żuraw wyposażony jest w dodatkowe wyposażenie zwiększające uniwersalność urządzenia. Dołączany jest on do niego poprzez obrotowy rotator pozwalający na manipulowanie i sterowanie nimi. Są to: trawesa hydrauliczna 3,5 t, pozwalająca na przenoszenie pojazdów, widły do palet o ładowności 2,5 t, chwytak do dłużyc o nośności 4 t, czerpak do materiałów sypkich o obciążeniu do 2,5 t, hak sterowany drogą radiową umożliwiając podczepienie i odczepienie ładunku bez konieczności zbliżania się do niego obsługi.
Ostatnim elementem jest dodatkowe ramię manewrowe, tzw. bocian, przedłużający zasięg pracy. Żuraw pozwala na podnoszenie przedmiotów o wadze 6 ton w odległości prawie 20 m od jego osi obrotu, a z wykorzystaniem bociana ponad 1700 kg w odległości 31 m. Ponadto zainstalowana jest na nim wyciągarka linowa o maksymalnym udźwigu 6 ton umożliwiająca przemieszczanie przedmiotów w pionie jak przy wykorzystaniu żurawia samojezdnego. Jego właściwości techniczne sprawiają że może być wykorzystywany do działań z zakresu ratownictwa technicznego w działaniach na drogach, wypadkach kolejowych, katastrofach budowlanych, działaniach przeciwpowodziowych i innych gdzie konieczne jest przemieszczanie masywnych gabarytów. Pojazd został zakupiony w ramach realizacji projektu pn. „Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”.
tekst: st. kpt. Marcin Sobolewski / kpt. Andrzej Szacoń
foto: st. kpt. Marcin Sobolewski